skapande projekt

”(…)All denna väntan. All denna tid då det inte blir något. Att fotografera är väntans poesi. Ibland har jag rest bort, varit borta flera månader och inte fått ihop mer än typ två bilder. Det duger inte att bara ta bilderna. De ska innehålla något, en slags trovärdighet, en slags äkta känsla.” Fotograf Micke Berg.

Att fotografera och att filma en större projekt kräver planering.
Du ska först identifiera och formulera din idé. Fråga dig därför om vad som är kärnan i ditt budskap? 

Den välkända svenska regissören Jonas Åkerlund har gjort sig känd med sin särpräglade berättande och visuellt stil som överskrider gränserna för filmberättande. Han är regissör av musikvideor, reklamfilmer, konserter och spelfilmer.

http://www.jonasakerlund.com

SHOWREEL 2018 from Jonas Åkerlund Film on Vimeo.

http://www.jonasakerlund.com/stuff/#camerimage-interview-jonas-akerlund


Visualisera dina tankar
Det första du ska göra är att välja låt och ett film du vill genomföra. Du får tänka själv eller ”brainstorma” med några vänner i klassen. Redan på ett tidigt stadium måste du ha klart för dig om idéer och en manér som passar.
Vi kommer att arbeta med en musikvideo och där tänker vi lite annorlunda med filmarbete är detsamma.

Tänk på utveckling i tiden (kronologi) och uveckling i rummet. Utveckling i tid och rum i filmen. ”Filmen ska handla om en person som går genom Malmö på natten…” När vi tänker på en historia, ser vi den företrädesvis i helbilder. Om filmen ska hålla tittarens intresse vid liv måste bilderna delas ner. Bildväxlingen bestämmer filmens tempo. Den ryske regissören Tarkovskij arbetade med extremt långa och stillastående tagningar som bjöd in tittaren till reflexion och inkännande. Trenden går dock åt motsats håll och filmklippen blir allt kortare.

I musikvideon avlöser ibland bilderna varandra ännu hastigare. Där är rytmisk klippning och effekter viktigare än sammanhang och logik. Det är alltså viktigt, att redan i manusarbetet bestämma atmosfär och tempo för olika scener. Vidare kan man tänka sig att bygga en historia runt kontrast och närhet. Likhet och olikheter. Kan du ta bort någonting för att binda ihop filmen till en berättelse.

Redan på ett tidigt stadium ska du bestämma vilken typ av film du ska göra. Anledningen till detta är att bilderna ska utformas på samma sätt. En actionfilm har ett speciellt bildspråk medan romantiska filmer har ett annat bildspråk. Du måste tänka i förväg på vad och hur du ska filma. Detta hjälper dig under hela processen ett logiskt och kontinuerligt flöde.




Skapande

Myten säger att Pygmalionskapade en så vacker staty av nymfen Galateaatt han förälskade sig i henne. Då kom Venus och lät statyn komma till liv.

Många bilder idag är gjorda utan intresse. Konstnärlig arbete borde ses som ett skapande process som ger liv åt dina drömmar eller tankar. Skapande är en länk mellan det medvetna och det undermedvetna. Som i drömmar så skapar vi bilder.

Våga lita på din intuition, hitta din egen balans, en riktning som känns bra. genom att experimentera, att skapa utvecklar du  helt enkelt. Processen med att veta varför man tar en bild kan vara lång men det finns alltid en handledning för att vi trycker på avtryckaren. Den rätta frågan kanske inte är ”hur man ska fotografera?” eller vad man ska fotografera?” utan ”varför man ska fotografera?”

Processen
Det verkliga skapelseprocessen sker i huvudet långt innan kameran ”tar över”. Vi tänker och planerar, medveten eller omedveten, innan själva handlingen. Här följer viktiga iakttagelse som du bör tänka på innan själva projektarbete.

Intresse.
Endast om du är verkligen engagerad i ett ämne eller ett motiv kan du göra ett inspirerad arbete.

Kunskap.
Intresse befrämjar viljan att lära sig mer om ens motiv och att söka efter fakta och kunskap rörande ämne. Vill du skapa en verkningsfull foto eller filmprojekt så ska du skaffa bakgrundsinformation om personen eller motivet.

Åsikt.
Ditt subjektiva språk. Med kunskap och förståelse skapar man sin egen uppfattning och en manér som är just din. Bilden är knappast objektiv. Den reflekterar fotografens personlighet och uppfattning. Detta är aktuell i film och musikvideo där subjektivitet styrka är nära förbunden med fantasi och eget bildspråk.

Känsla.
Din egen personlig känsla eller kontakt med motivet är viktigt Många kanske bara rikta kamera och trycker av. En känsla av kärlek eller sympati men aldrig av likgiltighet. Ändamålet är att det förmedlade känslan leder till intresse och känslor även hos betraktaren.

Teknik.
Det sista moment handlar om Kamera inställningar. Här måste fotografen tekniska färdigheter användas till att nå det bästa resultatet. Välja objektiv, vinkel, väljer var fokus ska vara, väljer omsorgsfullt exponering. Detta sker i samklang med personliga ställningstagande.




Projektplanering
Formulera din projekt, det vill säga målen bör vara:
Specifika. Mätbar Accepterat. Realistisk Tidsbegränsat (SMART)

Specifik menas en tydlig målbild. Skriv till exempel
Vi gör en hårdrockvideo som vi lägger ut på ska få 1000 likes på Facebook.

Mätbar genom att man du kan mäta resultat.
Alla gillade filmen:-)

Accepterat innebär att målet med filmen är godkänd av hela projektgruppen och därmed få gemensamt fokus.
Vi gör en musikvideo om mig!

Realistiska mål innebär att det inom projekttiden och med de resurser man har för genomförande ska vara genomförbart.
Vi filmar i vänstra hamnen och hem hos mig.

Tidsbegränsade mål. Tänk på tidsaspekten och den logiska kopplingen mellan de olika delmål- Vi filmar i vänstra hamnen nästa onsdag och på skolan på lördag.
Vi ska vara klara med filmen den 1st december 2018…



Förproduktion

Var ska du filma?
Använd och tänk på vår närområde när du ska filma. Det finns många spännande miljöer i Malmö. I större produktion anlitas en scenograf som planerar hela rummet och kanske flertal snikare som bygger hela miljö.130408_location_bridge-8-e1451042063488

Hår och make-up?
Det är ofta bra att ha puder och lite extra make-up samt borstar och allt ni kan tänka er inför inspelning.
Adenko_studio1024_125

Kläder?
Vilka kläder ska ni ha? Klädvalen måste passa in i stil med filmen.
adenko_studio1024_195.jpg

Vilka rekvisita ska vara med?
Leta fram gamla eller ovanliga objekt för att skapa en intressant stämning. vilka instrument ska synas i bilden

Planera inför inspelning
Är rollfördelning klar? vem filmar? Vem ansvarar för ljuset? Vem ansvarar för ljudet?
jojoja.jpg

Alla ska vara med tidigt på morgon eller sent på kvällen.Vilka scener ska du göra idag? imorgon? Hur ser vädret ut? kolla smhi.se