Filmteknik -format

Vi arbetar med olika typ av kamera och olika modeller så det kan vara en bra idé att ha manualen nära till hands.


Framerates/bildfrekvens
I sin enklaste form är video bara flera exponeringar varje sekund. Ju större antal exponeringar du spelar in varje sekund, desto mjukare blir rörelsen i filmen. Detta nummer heter bildfrekvens eller fps (frames per sekund eller bildrutor per sekund). Vanligaste är 24 fps (ofta kallad 23,98), 25 fps, 30 fps eller 60 fps.

Olika fps ger olika utseende och känslor. 25 fps ger dig den populära ”filmiska” kvaliteten, medan 50 fps ser mjukare ut och liknar mänsklig vision. Detta är idealiskt för att ta fram rörliga motiv som du kanske vill spela upp i slowmotion.

Standard i Nordamerika, Sydamerika, Japan och Korea använder 24, 30 och 60 bilder per sekund medan Europa, Australien och Asien använder 25 och 50 fps, men i slutändan är det upp till ditt kreativa utrymme att välja vilken bildhastighet som är bäst för känslan du strävar efter att uppnå.

Digital filmformat
Tidigare angavs alltså antalet pixlar i höjdled och om bilden var progressiv eller sammanflätad (progressive eller interlace, p och i). Den hade beteckningar som 576i, 720p och 1080p från tillverkarnas specifikationer. Nu används istället ange antalet pixlar i bredd, som 4k, 5k och 8k. Sammanflätad bild används i princip inte längre så det anses inte vara viktigt att ange.
I bilden här kan ni se hur olika standart ser ut.

Skärmavbild 2018-09-12 kl. 09.37.56

4k
4k betyder helt enkelt 4 000, och refererar till hur många pixlar som kan visas horisontellt: 3 840 pixlar visas horisontellt. Men 4k är generellt film för biograf. För de flesta är det istället UHD (ultra-HD) som är benämningen.

För den vanligaste standarden UHD-1, eller 4K UHD som den också kallas, som är vanligast för tv-sändningar, Netflix, Youtube med mera, så innebär ”4k” att 3 840 pixlar visas horisontellt. Det anses vara nära nog för att ändå få kallas 4k.
Jämfört med den bästa, vanligaste upplösningen på film i dag, 1080p, så ger 4k-upplösning (UHD) dig fyra gånger så många pixlar, 3 840 x 2 160 pixlar mot 1 920 x 1 080 pixlar men tar också mer plats.


Slutaren
När du spelar in video kan slutartiden inte användas för att justera exponeringen på samma sätt som vid stillfotografering. Eftersom video är en serie exponeringar en efter en, måste det finnas en viss mängd rörelseoskärpa för att låta varje bild gå in i nästa. Snabba slutartider fryser rörliga motiv på samma sätt som de gör i stillbilder. Sammanfogar du en film med korta slutartiden i följd kommer rörelsen att se väldigt hakig ut, som en flip-bok.

En bra tumregel är att ställa in slutartiden för att dubbla din bildfrekvens. Om du till exempel filmar i 25 bilder per sekund, ställer du slutaren till 1/50. Om du fotograferar 50 bilder per sekund, vill du ställa in slutaren till 1/100 och så vidare. Om din kamera inte har den exakta inställningen du behöver, använder du den närmaste slutartid.


Manuell läge
Eftersom ett videoklipp varar i flera sekunder kommer eventuella ändringar i exponeringen att vara synliga för tittaren. Dessa förändringar kan vara distraherande och kan göra klippet oanvändbart. Det är bäst att manuellt ställa in fokus, ISO, bländare och slutare innan du börjar spela in.

Kamerateknik. Skärpa
Det finns olika metoder att arbeta med skärpan/fokus när du filmar med systemkamera:
Skärpa i tagning
1- Ställ skärpan på en viss avstånd med autofokus i ”foto mode” sedan byter du till ”film mode”. Behåll sedan samma avstånd till subjekt hela tagning. Gör om varje gång du byter avstånd till subjekt .
2- Manuell fokusering under hela tagning. Följ subjekt och skärpan hela tiden beroende på avstånd till subjekt.
3 Ställ bländare på  en liten bländare f16 eller f22 för att få skärpedjup i hela bildområde. På så sätt blir allt skarp. Bra till vidvinkel scener, bra för bilder med rörelse och olika motivområde men inställningen är mindre effektfull, filmisk (kort skärpedjup).
4 Tips//Allt behöver inte vara skarp hela tiden. Ställ en viss avstånd från början och rör kameran mot subjekt tills du får skärpan rätt.

I senaste modell av Canon kan du välja fokuspunkt som följer motivet.


//Fördjupning

Codecs
Detta är lite av en överkurs och handlar om hur bilder och film blir komprimerad för att visa bästa resultat på olika skärmar.
Se exempel här