filminspelning

Film is like music, because there are different tonal ranges, high notes, low notes, quiet pauses, and breaks– and a staccato of excitement and a crescendo.

När du har skrivit klar din storyboard ska du börja planera inför inställning:
Kom-ihåg lista:
Location
Hår och make-up
Kläder

Klippbilder

Klippbilder är de bilder som är mellan de ”riktiga” klippen. I en intervju kan t.ex. en klippbild vara att du har filmat personens händer. En kort sekvens som skapar en känsla av personen. Varje klipp  ska vara cirka 10 sek som du skalar  till 3-4 sek klipp i redigering

Testa att ta om  många gånger. Personen som är framför kameran kommer tycka att det är tröttsamt men det är då det händer! Budskapet som personen förmedlar krymper tidsmässigt med varje omtagning så till slut får ni ut kärnan i vad personen säger på kanske 20 sekunder istället för på 1 minut. 

 

Learn from a Master


Rekvisita / paraply
Mat?

Kameran
minneskort
Stativ
Ljus o ljud
Är alla batterier laddade?


AND ACTION!

När allt är på plats är det dax att börja inspelning. Det kan vara på plats att skriva ner och börja scenerna med en klapp eller liknande. Tänk som stillbildsfotografi. Tänk komposition vinkel, ljussättning och känsla.

Håll i kameran
Det kan vara frestande att göra alla slags fina rörelser. Medan kamerarörelse kan ge spännande effekt, tar det tid att behärska. Även enkla vänster / höger rörelser och upp / ner rörelser) måste motiveras. Kamerarörelse måste vara mjuka också. Fokusera på rörelsen som sker framför kameran innan du bestämmer dig för att flytta kameran själv.

Tänk att både motivet och kameran kan röra sig i olika riktningar. Det finns många sätt att använda kameraåkning för att skapa det stämningen som man vill förmedla. Tänk på blick- och rörelseriktningar, rollfigurerna får inte plötsligt börja gå åt ett annat håll.

Zooma inte heller för mycket. Det ska vara en mjuk långsam inzoomning om det ingår i din storyboard.

Använd en videostativ
Att hålla video för hand är en färdighet som tar tid och övning att behärska. Det bästa sättet att filma video är att ställa in kameran på ett stativ och låta det spela in. Videostativ kan panorera och luta kameran med större symmetri och kontroll. Kom ihåg att video horizonlinje kan inte rätas senare som stillbilder. Inramning ska vara korrekt hela tiden.

Panorering och tilt
På stillastående stativ panorerar kameran horisontellt från en punkt till en annan. Tilt är den vertikala motsvarigheten.

Kurosawa. Om rörelse i film.

Åkning
När kameran befinner sig i rörelse genom motivet kallas det för en åkning eller tracking. Ofta används en dolly [vagn] eller en steady cam. Med den kan fotografen röra sig nästan hur som helst utan att kameran skakar.
-Filma scener som är minst 10 sekunder.

-Filma flertal omtagningar. Bilderna blir ofta bättre o bättre.

Filma samma scen med 3 olika vinklar.
En översiktbild på rummet eller gatan eller landskapet, en mellanplan där de viktigaste gestalter syns, och en närbild, kanske på händerna eller annat av intresse. /se filmteknik.

Tänk i tre steg.
Översiktsbild. Halvfigur och närbilder. Variera bildutsnitt och kameravinkel. Tänk utanför ramarna! Testa nyskapande vinklar för att dramatisera scenen. Filma många klipp från samma scen.

Gör inte efterföljande scener för lika, då det kan resultera i ett så kallat jump-cut vid redigeringen, det vill säga ser ut som om motivet hoppar till.

Skapa djup
Du vill skapa tredimensionellt djup i bilden. Undvik att rada människor och föremål tvärs över skärmen. Filma istället byggnader från sidan och låt folk röra sig i djupled.
Variation i skärpeinställning kan också skapa djup.
Oskarpa partier ger känsla av att bilden är sammansatt av flera plan.
Filma med djärva och fantasifulla bildvinklar. Kryp ner på marken, klättra upp på en stol. Använd en vagn/något på ljul 🙂 för att få en spännande åkning genom motivet.

…men bilderna får inte heller vara alltför spännande.
Horisontlinjer måste vara horisontell, inte minst vid panorering.
Var dessutom sparsam med kamerarörelser. Om filmens hjälte ska cykla mot kameran och förbi den, är det ofta bättre att göra två tagningar med fast kamera än att följa cyklisten.
Var extra sparsam med zoomningar!

180-gradersregeln
Det är en grundläggande regel att ett och samma föremål bör ha samma rörelseriktning i bilden. Filmar du en cykeltur kan du inte byta sida hur som helst. Tittaren kan få intrycket att cyklisten har vänt om. Måste du av något skäl byta sida, kan du lägga in en neutral buffertscen, där cyklisten ses rakt framifrån eller bakifrån. Folk som sitter runt ett bord och pratar bör också filmas från samma håll för att inte ”visuell inkonsekvens” ska uppstå.

Visuellt flöde
Tänk dig att du filmar A, när han lyfter kaffekoppen till munnen och dricker. Just när han för koppen till munnen vill du växla från halv till närbild, varför du tar scenen två gånger. Två saker är då viktiga att tänka pÂ. För det första måste det vara klaff mellan tagningarna, vilket betyder att närbildssekvensen måste börja precis där halvbildssekvensen slutar. Det gör man vid redigeringen. För det andra bör du se upp för ”jumpcuts”. Tar du båda scenerna ur exakt samma vinkel, kommer vissa små skillnader [små förändringar i position och ansiktsuttryck att resultera i ett omotiverat ryck i bildväxlingen. Du undviker ”jumpcuts” genom att variera vinkel. Om sekvensen i halv-bild är tagen snett framifrån, kan närbilderna tas från sidan.

Shot – reverse shot
I scener med samtalande människor används gärna vinklar, som förtydligar att de talar med varandra.

Fågel- och grodperspektiv
Perspektiv används för att förstärka graden av storlek, styrka och makt.

Ett berömt exempel är inledningen av Kurosawas De sju samurajerna, där banditerna på sina otåliga hästar filmas ur grodperspektiv i siluett mot dramatisk himmel, medan den gamle bonden som gömmer sig i snåren ses ovanifrån.
I amerikansk actionfilm sänker resp. höjer man kameran någon decimeter för att skapa samma effekt på ett för tittaren mindre uppenbart sätt.

Negativt rum
Ibland utspelar sig handlingen utanför bild. Ett populärt grepp i actionfilm för att höja den dramatiska pulsen.

Arbeta med ljussättning
Skapa djup i bilden genom ljussättning. Undvik alltför platt ljus men undvik också direkt solljus. En grå molnig dag eller regnig dag kan vara bäst för att skapa stämning.
Använd dig av led lampor för att skapa stämning inomhus.

Använd vidvinkelobjektiv så att föremål snabbt krymper ju längre bort de kommer.
Låt föremål i förgrunden överlappa föremål som ligger längre bort i bilden.
Använd kort skärpedjup, så att föremål bakom och framför motivet ligger i oskärpa.

LJUDINSPELNING

Det första man ska undersöka är akustiken på inspelningsplatsen. Ljudets natur går omkring i rummet. En filmmikrofon är känslig och kan lätt ta upp oönskade ljud som vår hörsel vanligen sorterar bort. Fläktar, skrap, en moppe utanför på gatan eller handgnid när man håller mikrofonen kan förstöra en tagning totalt. I bästa fall upptäcker man det redan vid inspelningen.


Ljudegenskaper
Ljud berättar om rummet. Bilden är begränsad till sin ram men ljudet kommer alltid från hela rummet och berättar om allt som händer, även i det s.k. negativa rummet – det som inte syns i bild. Genom att lägga till ljud skapar du och utvidgar rummet.

I ett klipp kan du t.ex. skapa natur- eller ett kafémiljö med lämpliga ljudpålägg  är det bäst är att lägga på allt sådant ljud i efterhand men det är rummets storlek, form och inredning som skapar dess akustik. Ett kyrkorum, ett vardagsrum eller ett ljud utomhus ger helt olika efterklang. Karaktären på ljudet berättar om rummets storlek och mängden textil i rummet. Genom att lägga till efterklang kan du göra rummet större och väggarna hårdare.

Bakgrunds ljud
När man tar ljud i talscener brukar det alltid bli ett visst brus som är olika beroende på ljudkällans avstånd till mikrofonen, lokalens akustik mm. Det kallas ”atmosfärsljud”. Om man växlar mellan olika lokaler eller mellan scener är det bra att spela in en stunds ”tystnad” som man kan använda för att ta bort atmosfärsljudskarvar eller ibland lägga över alla ljudlösa scener för att få samma atmosfärskänsla i hela berättelsen.

Atmosfärsljud eller bakgrundsljud behöver inte synka (men kan också göra det) med det som händer i filmen och ger en atmosfär i miljön. Atmosfärsljud ger ofta mycket känsla och trovärdighet till filmen. Ljudeffekter som dörrstängningar eller skott läggs på i efterhand.



Använd helst en extern mikrofon eller ljudinspelare. Ha alltid mikrofonen så nära ljudkällan så möjligt. Gör till rutin att alltid ha hörlurar så att du har bättre kontroll över ljudbilden när du spelar in. Med bra ljud kan du alltid sänka volymen, lägga till rymdklang och bakgrundseffekter utan problem.. En ljudtekniker vill ha varje ljud på var sitt spår så att det går att oberoende ändra volymen på dem.

Ljud berättar om ting
Varje ting är kopplat till ett direkt akustisk fenomen. Genom att återge eller förstärka detta ljud i filmen kan man påpeka tingets närvaro – lite som en audiell inklippsbild.En ljudeffekt eller ljudeffekter är artificiella ljud som är pålagda i efterhand i olika medium som film och datorspel. Inom film finns det olika typer av ljudeffekter:
Tramp eller Foley kallas den typ av ljudeffekter som är vardagliga ljud, vanligen fotsteg, rörelseljud och andra ljud som kommer från vardagliga saker. Dessa är unikt inspelade för filmen i en ljudstudio avsett för detta ändamål. Normalt sett kallas inte trampet ljudeffekt eftersom det är vardagliga ljud.